بزن بریم
لیست محصولات

نحوه تست موتورهای یونیورسال(ذغالی) لباسشویی

. تست موتور لباسشویی 9 فیش،
. تست موتور لباسشویی 8 فیش،
. تست موتور لباسشویی 7 فیش،
. تست موتور لباسشویی 6 فیش
در این مقاله به صورت مختصر و کلی توضیح داده شده است.

*** معرفی فیش های موتور ذغالی ***

موتورهای ذغالی که 6 فیش هستند، 2 فیش برای ذغالی ها، 2 فیش برای استاتور، 2 فیش برای تاکو.

موتورهای ذغالی که دارای 7 فیش می باشد، 2 فیش برای ذغالی ها، 3 فیش برای استاتور، 2 فیش برای تاکو.

موتورهای ذغالی که دارای 8 فیش می باشد، 2 فیش برای ذغالی ها، 2 فیش برای استاتور، 2 فیش برای تاکو و 2 فیش برای ترمیستور.

موتورهای ذغالی که دارای 9 فیش می باشد، 2 فیش برای ذغالی ها، 3 فیش برای استاتور، 2 فیش برای تاکو و 2 فیش برای ترمیستور.

در اینجا 2 فیش ترمیستور اهم خیلی پایین دارد و برای حفاظت موتور در هنگام جریان کشی استفاده میشود به اصطلاح یک فیوز حرارتی می باشد که در هنگام داغ شدن موتور عمل میکند و جریان برق را قطع میکند و میتوان با یکی از سیم های استاتور یا روتور(ذغالی) به صورت سری وصل گردد تا حالت محافظت موتور فعال شود.

برای تست موتور یونیورسال (ذغالی) دو حالت وجود دارد:
حالت اول به صورت اهم گیری برای تعیین فیش ها
حالت دوم به وسیله منبع تغذیه DC

در مورد موتورهای ذغالی که دارای 3 فیش استاتور می باشد و ما فقط از 2 فیش برای برد همه کاره نیاز داریم ،برای تعیین 2 فیش انتخابی استاتور، از 3 فیش، به صورت زیر عمل می کنیم.

3 فیش استاتور بر روی موتور به ترتیب از شماره 1 تا 3 نامگذاری میکنیم.

  • شماره 1 و 2 را اهم گیری میکنیم. برای مثال 1/2 اهم نشان میدهد.
  • شماره 1 و 3 را اهم گیری میکنیم. برای مثال 1/3 اهم نشان میدهد.
  • شماره 2 و 3 را اهم گیری میکنیم. برای مثال 2/4 اهم نشان میدهد.

شماره 2 و 3 فیش های مورد نظر برای وصل به قسمت استاتور برد همه کاره انتخاب میکنیم، زیرا اهم بین آنها بالا می باشد.
نکته: بین این سه فیش به هیچ عنوان از اهم پایین بین دو فیش استفاده نمی کنیم.

فیش های روتور و تاکو به صورت چشمی مشخص هستند.
و بین فیش های ترمیستور اهمی تقریبا نزدیک به صفر دارد.

تست با منبع تغذیه DC برای تعیین 2 فیش مورد نظر استاتور به صورت زیر عمل میکنیم.

در مرحله اهم گیری بالا، فیش های 2 و 3 استاتور اهم بالا نسبت به بقیه پایه ها نشان میداد، در اینجا فیش 2 استاتور را به یکی از فیش های ذغالی به صورت مستقیم وصل میکنم.

سپس فیش شماره 3 استاتور و فیش دیگر ذغالی رو هرکدام جداگانه به مثبت و منفی منبع تغذیه وصل می کنیم، و منبع تغذیه را روشن میکنیم. موتور در یک جهت میچرخد.

برای چرخش موتور در جهت مخالف،اتصال فیش ذغالی ها رو باهم عوض میکنیم،
فیش شماره 2 استاتور را آزاد میکنیم و به ذغالی دیگر وصل میکنیم و سپس فیش شماره 3 استاتور و فیش دیگر ذغالی آزاد شده رو به منبع تغذیه وصل می کنیم، و منبع تغذیه را روشن میکنیم و موتور در جهت مخالف میچرخد.

در اینجا ما موتور را در دو جهت راه اندازی کردیم.

برای اثبات اینکه فیش شماره 1 استاتور با سرعت بالاتر میچرخد و نمیتوان از آن استفاده کرد.

فیش 2 استاتور را به یکی از فیش های ذغالی به صورت مستقیم وصل میکنم. سپس فیش شماره 1 استاتور و فیش دیگر ذغالی رو به منبع تغذیه وصل می کنیم، و منبع تغذیه را روشن میکنیم، موتور با سرعت میچرخد و جریان بالاتری میکشد، در اینجا فیش شماره 1 استاتور بلااستفاده قرار می دهیم و در برد همه کاره به هیچ عنوان وصل نمی کنیم.

نحوه تست تاکومتر به این صورت می باشد

مولتی متر را در حالت ولتاژ متناوب ( Vac ) قرار می دهیم و بعد پراب ها را به دوتا فیش تاکومتر وصل میکنیم و سپس دیگ را میچرخانیم باید یک ولتاژ متناوب دهد.

یا که مولتی رو در حالت فرکانس متر قرار دهیم و دیگ را میچرخانیم و باید یک فرکانس به ما بدهد.

نحوه فعال کردن ترمیستور موتور

میدانیم که ترمیستور در واقع یک فیوز حرارتی در موتور هست که زمانی موتور داغ میشود و جریان کشی ایجاد میشود این فیوز عمل میکند و جریان برق را قطع میکند و با خنک شدن موتور این فیوز به حالت اولیه برمیگردد.
پس برای وصل کردن ترمیستور
یک فیش ترمیستور به فیش استاتور یا روتور وصل میشود و فیش دیگر ترمیستور به سیم استاتور یا روتور که از برد می آید وصل میشود و به این صورت ترمیستور را فعال کردیم و در مسیر سیم استاتور یا روتور قرار دادیم.

برای وصل کردن فیش های استاتور، روتور، تاکو و ترمیستور به برد همه کاره به صورت زیر عمل میکنیم.

فیش های استاتور در بالا تعیین کردیم را به قسمت برد همه کاره وصل میکنیم.

فیش های ذغالی به صورت چشمی مشخص هستند به قسمت روتور برد همه کاره وصل میکنیم.

 فیش های تاکو هم به صورت چشمی مشخص هستند به قسمت تاکو(Tacho) برد همه کاره وصل میکنیم.

 فیش های ترمیستور رو میتوانیم به جایی وصل نکنیم و یا میتوانیم با یکی از سیم های ذغالی یا استاتور به صورت سری وصل کنیم.

 
 
danial_6283 وب‌سایت

‫2 نظر

  • رضا گفت:

    با سلام
    خیلی ممنون برای پست خوبتون.
    موفق باشید

  • نورعلی گفت:

    سلام بسیار عالی

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *